Jos sote kaatuisi, valmistelu ei ole mennyt hukkaan.
Valmistelu ei mene kokonaan hukkaan viranomaistaholla, vaikka tämänhetkistä sotepakettia ei otettaisiin käyttöön. Lainvalmistelupuolella asianhoitajat ovat käyneet asiaa läpi. Jos ja toivottavasti kun sote kaadetaan ja valmistellaan sitä toisista lähtökohdista, lainvalmistelijat tietävät jo ison osan periaatteista ja malleista, joten heille on suhteellisen helppo tehdä muutoksia.
Valmistelu menee hukkaan niillä toimijoilla, jotka ovat varautuneet soteen. Eli käytännössä yhtiöt, mitkä ovat suunnitelleet pääsevänsä toimimaan soten avaamilla markkinoilla. Toki siinä on mahdollisesti investoitukin johonkin, mutta sen ei voi antaa olla este siihen, miten lakeja valmistellaan tai äänestetään lakien toimeenpantavaksi.
Nämä kaksi asiaa menevät usein ristiin keskusteluissa. Se, että joku tai jotkin yksityiset toimijat saattavat menettää investoihin käytetyt varat, ei voi eikä saa olla este järkevälle lainvalmistelulle.
Sinänsä sotea on valmisteltu alue- sekä kuntatasollakin, mutta se on ollut suurelta osin turhaa, sillä valmista lakia ei ole vielä ollut.
En ymmärrä logiikkaa soten tiimoilta, että valmistaudutaan johonkin, mistä ei ole täyttä tietoä, eikä täyttä varmuutta siitä meneekö se läpi äänestyksessä. Varsinkaan, kun ei ole ohjeita miten lakia sovelletaan.
Ilmoita asiaton viesti
Sotesta näyttää tulleen kriitikoille ongelma kun ei oikein kansa syty vastustamaan sitä. Tavalliselle kadun niin naiselle kuin miehelle on ykshailee saako hoidon yksityiseltä tai kunnalliselta puolelta kunhan hoito on hyvää.
Espoossa jo nyt kaupunki ostaa terveyskeskus palveluja Mehiläiseltä jolta minäkin palvelun saan tarvittaessa ja on ihan OK.
Kansalaisaloiteella halutaan saada ehkä omaa tunnettavuutta tulevien vaalin suhteen no Suomi on vapaa maa ja saahan sitä tehdä itsensä tykö.
On ollut parashanketta, vastuukuntamallia ja nyt tämä näistä aiemmista malleista jalostunut uusi sote ja maakuntamalli on aivan kelvollinen tavalliselle kengän kuluttajalle.
Ilmoita asiaton viesti
Kunhan saadaan Keskusta ulos hallituksesta, niin Soten voi panna pikaisesti toimeen. Viiden sote-alueen mallilla ilman valinnanvapauden tunkemista sotkemaan aloitusta. Otetaan yksityiset palveluntarjoajat hallitusti mukaan kunhan sote-alueiden hallinto on ensin saatu jaloilleen.
Ilmoita asiaton viesti
Semmoistako Börje toivoo sanotaan kunhan vuosi on vierähtänyt ja vaalit on ovella ja kysellään mieluista hallituskumppania niin eiköhän Vihreille kaikki kelpaa jopa Jussi Halla-ahon puolue. Kun teidän puolueenne edustajien ulostulot on niin säväyttäviä Fatim Diarraa myöten uskaltaako teitä hallituskumppaniksi uumoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös tuo viiden sote alueen malli kaatunut edellisen hallituksen aikana perustuslakiin?
Niin ja edellisessä hallituksessa ei tuota kepua ollut mutta ei Sotea kuitenkaan syntynyt. Viisi sote aluetta joka on täynnä kuntayhtymiä tai vastaavia, kuulostaa yksinkertaiselta mallilta.
Ilmoita asiaton viesti
Näinhän asia olisi tullut alunperinkin valmistella, että kansalaiset olisivat päässeet aidosti mukaan itseään koskevaan päätöksentekoon ja heitä olisi aidosti kuultu.
Kaikille tiedoksi, että maakunta- ja sote-uudistuksesta saa ajankohtaista tietoa, kun tilaa sen alla olevista linkeistä omaan sähköpostiinsa:
http://alueuudistus.fi/tilaukset
http://vm.fi/tilaa-aineistoja
Näin pysytään kaikki paremmin kärryillä, mitä meille ollaan nyt päättämässä. Havaitsemistaan epäkohdista kannattaisi kertoa eteenpäin sille omalle kansanedustajalle – jos mahdollista – ja kirjoittaa vaikka tänne US:een, jotta voimme yhdessä miettiä, mitä kullekin asialle tulisi tehdä. Maakunta- ja sote-uudistus ei ole vielä kiveen hakattu.
Ilmoita asiaton viesti
Minä olen yrittänyt selvittää terveydenhuollon hintaa, kun Orpo sanoi kyselytunnilla kustannusten nousseen kestämättömästi.
Äsken olin THL:n sivuilla, jossa on kustannuksista tilstoja. Näyttävät kulut nousseen maltillisesti THL:n mukkaan. kustannukset on vaikea kuvio, sillä mitä kaikkea mukaan otetaan, ei aina kerrota, ja siksi luvut vaihtelevat melkoiseti.
Täällä THL:n tietoa. Vuonna 2015 Suomen terveydenhuoltomenot olivat 19,8 miljardia euroa. Edelliseen vuoteen verrattuna terveydenhuollon menot kasvoivat reaalisesti 1,2 prosenttia. Asukasta kohden menot olivat 3 803 euroa. Vuonna 2015 terveydenhuoltomenojen suhde bruttokansantuotteeseen oli 9,4 prosenttia.
Vuonna 2015 terveydenhuoltomenojen suhde bruttokansantuotteeseen oli 9,4 prosenttia. Tämä oli 0,1 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aikaisemmin.
Erikoissairaanhoidon (6,9 miljardia euroa) ja perusterveydenhuollon (3,7 miljardia euroa) menot muodostivat hieman yli puolet vuoden 2015 terveydenhuoltomenoista. Erikoissairaanhoidon menot laskivat reaalisesti 0,4 prosenttia vuodesta 2014. Lääkkeiden ja muiden lääkinnällisten kulutustavaroiden menot (2,5 miljardia euroa) nousivat reaalisesti 4,0 prosenttia. Ikääntyneiden ja vammaisten laitoshoidon menot jatkoivat laskuaan, kun taas ympärivuorokautisen hoivan sisältävien asumispalvelujen menot kasvoivat edelleen.
https://thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/sos…
Eikö maakunnat tuo uudet kulut mukanaan, joten sitähän hallitus ei ole ilmoittanut missään. Henkilökulut ainakin kasvavat ja ehkä tila ym. kulut. Siksikö terveydenhuollosta pitääkin säästää?
Sote ei ole selviö eikä valmis, vaikka sellaiselle annetaan näyttää.
Ilmoita asiaton viesti
Maakuntien kulut, henkilöstö ja tilat otetaan niistä 400 nykyhimmelistä, jotka maakunta korvaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä pitää olla hyväuskoinen jos kuvittelee, että kun rakennetaan uusi hallintoporras kuntien päälle, että syntyisi säästöjä. Entisenä kuntapolitiikkona tiedän, että kuntapäättäjät tulevat vasta pakon edessä, jos silloinkaan, luovuttamaan kuntiensa tehtäviä maakunnille
Ilmoita asiaton viesti
”Hallituksen esitys (HE 16/2018 vp) eduskunnalle laiksi asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Laissa säädettäisiin asiakkaan valinnanvapauden sisällöstä, valinnanvapauden käyttämiseen liittyvästä neuvonnasta ja ohjauksesta, palvelutarpeen arvioinnista sekä palvelujen yhteensovittamisesta, palveluntuottajien hyväksymismenettelyistä, palvelujen tuottamisesta ja tuottajia koskevista velvoitteista, palveluntuottajille suoritettavista korvauksista, tiedonhallinnasta, valvonnasta sekä valinnanvapausmallin käyttöönotosta.
Asiakas voisi valita laissa määriteltyjä suoran valinnan palveluja tuottavan sosiaali- ja terveyskeskuksen ja suunhoidon yksikön kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan ilman maakunnan ohjausta tai maakunnan liikelaitoksen tekemää palvelutarpeen arviointia. Lisäksi asiakkaalla olisi oikeus valita maakunnan liikelaitos ja sen palveluyksiköt.
Maakunnan liikelaitoksen tekemän palvelutarpeen arvioinnin perusteella asiakkaalle voitaisiin myöntää tietyissä palveluissa asiakasseteli tai henkilökohtainen budjetti, joiden perusteella asiakas voisi valita palveluntuottajan.
Henkilökohtaisessa budjetissa asiakkaalla olisi mahdollisuus vaikuttaa myös palvelujen sisältöön.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tuloverolakia.
Lakiin tehtäisiin maakunnan verovelvollisuuteen liittyvät muutokset tuottajien välisen kilpailuneutraliteetin toteuttamiseksi.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi myös valtiontalouden tarkastusvirastosta annettua lakia ja oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annettua lakia.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2020. Laki valtiontalouden tarkastusvirastosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta on kuitenkin tarkoitettu tulemaan voimaan samana päivänä, kun maakuntalaki (HE 15/2017 vp) tulee voimaan tai mahdollisimman pian sen jälkeen.
STM hallitusneuvos Pirjo Kainulainen 0295 163 092″
PS. Aiheeseen lisää viimeisimmästä puheenvuorostani:
http://kirsiomp.puheenvuoro.uusisuomi.fi/252173-ha…
Ilmoita asiaton viesti